پاورپوینت بررسی بیانیه ماموریت شرکت در 27 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
پاورپوینت بررسی بیانیه ماموریت شرکت در 27 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی
فهرست مطالب
مقدمه
تأثیر بازار بر مأموریت شرکت
سؤالاتی که محدودهی مأموریت شرکت را روشن میکنند
مراحل نوشتن بیانیهی مأموریت
رابطهی مأموریت شرکت و بازاریابی استراتژیک
بخشی از متن
مقدمه
بیانیه مأموریت شرکت، شرح مختصری از اهداف شرکت است که با دلایل محکم و قانعکننده، مشتریان را به خرید محصولات و خدمات شرکت ترغیب میکند.
بیانیهی مأموریت شرکت، یک بیانیهی کوتاه از اهداف شرکت است که مبتنی بر دامنهی عملیات کسبوکار یعنی نوع محصولات و خدمات ارائهشده، مشتریان و بازار هدف و ناحیهی جغرافیایی آن تنظیم میشود.
مأموریت، توصیفی نیست که افراد خارج از سازمان از یک شرکت داشته باشند؛ بلکه عبارتی است که رهبران کسبوکار، با استفاده از آن خواستهها و مقاصد خود را از راهاندازی شرکت بیان میکنند و معمولاً فلسفه و ارزشهای سازمان، مزایای رقابتی و همچنین وضعیت آتی مورد نظر (چشمانداز) شرکت را شامل میشود. درواقع هدف بیانیهی مأموریت، متمرکز کردن و هدایت سازمان و همچنین توسعهی یک درک مشترک از مسیر راه بین همهی اعضای شرکت، از کارمندان گرفته تا مدیران و سرپرستان است. برخلاف چشمانداز شرکت، بیانیهی مأموریت در طول زمان مرتباً تغییر نمیکند؛ زیرا تمرکز و هدف شکلگیری کسبوکار غالباً دائمی است.
اهمیت بیانیه مأموریت بهعنوان یکی از ابزارهای کلیدی شرکت، کمتر از طرح کسبوکار نیست. این بیانیه که پیشدرآمد همهی استراتژیهای بازاریابی شما است، در چند جملهی کوتاه اساس و ماهیت اهداف کسبوکار و فلسفههای زیربنایی آنها را شرح میدهد. این عبارت بهطور ضمنی دیدگاه کسبوکار شما را در مورد مشتریان، عرضهکنندگان و تأمینکنندگان، کارمندان شرکت و جامعه بیان میکند.
بیانیهی مأموریت منعکسکنندهی جوانب و زوایای مختلف کسبوکار شما است: محدوده و ماهیت محصولات عرضهشده، قیمتگذاری، کیفیت، خدمات، موقعیت بازار، پتانسیل رشد، استفاده از تکنولوژی، روابط شما با مشتریان، کارمندان، رقبا و جامعه.
به گفتهی روندا آبرامز، نویسندهی کتاب «برنامهی یک کسبوکار موفق: اسرار و استراتژیها»، بیانیهی مأموریت به شما کمک میکند به اهداف و مقاصد کسبوکارتان وضوح ببخشید. همانطور که آبرامز توضیح میدهد، این عبارات باید بازتابی از ویژگیهای انحصاری بنگاه یا شرکت شما باشند، درعینحال مطالعه و بررسی مأموریت شرکتهای رقیب، خلاقیت شما را افزایش میدهد.
یک مثال:
شرکت AAA، یک شرکت ارائهکنندهی خدمات و محصولات غذایی است که مواد غذایی باکیفیتی را با قیمتهای مناسب و صرفاً با استفاده از مواد طبیعی عرضه میکند. ما خودمان را شریک مشتریان، کارمندان و جامعه میدانیم و دوستدار محیطزیست هستیم. ما میخواهیم با تولید غذاهای محبوب و بومی جنوب غرب کشور، به یک برند شناختهشده در منطقه تبدیل شویم. هدف ما دستیابی به رشد متوسط، سودآوری سالانه و حفظ حس شوخ طبیعی برندمان است.
نکته: بیانیهی مأموریت بهمنظور ایجاد حسی مفید و مؤثر از هدفمندی، باید بهروشنی محدوده و قلمرو استراتژیک سازمان را مشخص کند. مثلاً یک کارآفرین، برای کسبوکار مشاورهای خود بیانیهی زیر را توسعه داده است:
مؤسسهی ABC، یک شرکت تخصصی توسعهی پتانسیل انسانی است. مأموریت ما کمک به مردم در کشف راهحلهای نوآورانه و انتخابهای آگاهانهای است که زندگی آنها را بهبود میدهد. ما به مردم انگیزه میدهیم تا رؤیاهای فردی و حرفهای خود را محقق کنند. شعار ما این است: «ما در کنار یکدیگر، به انسانهای غنیتر و بهتری تبدیل میشویم.»
و ...